Spillersamtaler
Hav spillersamtaler og lav en individuel plan for alle.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Fejl rummer også læring
Tal med spillerne om dialektiske sammenhænge. Dialektik handler forsimplet om, at der er flere sider af samme sag. En fejl betyder et tabt point, men fejlen har også læring i sig, og det afgørende er, hvordan spilleren reagerer på fejlen.
– Svend Aage Sørensen, forsker og cheftræner
Forventningsafstem
Forventningsafstem med forældrene på baggrund af spillerens plan.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Vis at fejl er ok
Lav fejl med vilje – det viser, at fejl er okay.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Guided discovery
Skab læringsrum i træningen, hvor spillerne selv finder løsninger i spillet, og hvor øvelserne ikke er dikteret til mindste detalje. Lad spillerne eksperimentere. Så bliver de bedre til at træne og ’læse’ spillet.
– Carsten Olsen, træner i Lyngby-Gladsaxe Volley
Ret aldrig
Ret aldrig på spillerne i kampe – de ved godt selv, når de har begået en fejl.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Sæt ikke begrænsninger
Forklar øvelserne, men sæt ikke begrænsninger. Det tilskynder spillerne til at tage chancer.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Romantiser ikke fejl
Det nytter ikke noget kun at redigere fejl til sejr, for så bliver det for hult. Mere romantisk er det heller ikke at fejle. Der er grænser for, hvor mange nederlag vi mennesker kan holde til.
– Svend Aage Sørensen, forsker og cheftræner
Spil sammen alle mand
Lad alle spille sammen uanset baggrund og niveau.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner
Jubl eller opmuntr
Jubl, når der scores, og opmuntr, når der ikke gør.
– Mikael Jakobsen, håndboldtræner